FIT OR SWEET
Kategorie
Archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Dlaczego warto jeść orzechy? 0
Dlaczego warto jeść orzechy?

 

 

Czym są orzechy?

Do grupy orzechów możemy zaliczyć nasiona, które pokryte są twardą i niejadalną skorupką. Jest to grupa produktów obfitująca (jak żadna inna) w wartościowe tłuszcze i białka, a także w obie frakcje błonnika. Jednak o tym za chwilę.

Do najpopularniejszych orzechów, które z łatwością możemy kupić na polskim rynku, należą orzechy włoskie, orzeszki ziemne, migdały, orzechy laskowe, pistacje, orzechy brazylijskie i orzechy makadamia.

Różne rodzaje orzechów charakteryzują się innymi cechami i właściwościami odżywczymi. Weźmy pod lupę najchętniej spożywane gatunki orzechów i sprawdźmy, co się z tym wiąże.

Czy orzechy są zdrowe w każdej odsłonie? Czytaj uważnie!

czy warto jeść orzechy

Wartości odżywcze orzechów

Kaloryczność orzechów

Wszystkie rodzaje orzechów mają na ogół bardzo wysoką wartość energetyczną. Średnio waha się ona od 550 do prawie 750 kcal na 100 gramów suchego produktu. W przypadku większości orzechów są to zaledwie dwie garście. Z tego względu, mimo tego, że prawie wszystkie kalorie to dobre tłuszcze i spora ilość białka, należy uważać na wielkość porcji orzechów.

Tłuszcze w orzechach

Orzechy są doskonałym źródłem tzw. dobrych tłuszczów. Są to przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe, w tym zarówno jednonienasycone (zwłaszcza omega-9), jak i wielonienasycone (omega-3 i omega-6).

Białka i węglowodany

Orzechy zawierają zmienny procent białek i węglowodanów prostych. Choć są one dobrym źródłem aminokwasów, to ze względu na wysoką wartość energetyczną powinny być spożywane w porcjach, które nie wpływają znacząco na dzienny bilans białka. Podobnie jest z węglowodanami.

Witaminy w orzechach

Orzechy mają również doskonałą zawartość witamin. Wśród witamin z grupy B obficie występują:

  • B1 (tiamina),
  • B2 (ryboflawina),
  • B6 (pirydoksyna).

Ważna jest również obecność witaminy E, która przeciwdziała starzeniu się komórek i wpływa pozytywnie na czynniki ryzyka związane ze zwiększonym ryzykiem sercowo-naczyniowym.

Składniki mineralne w orzechach

Orzechy zawierają wysokie stężenie składników mineralnych, takich jak:

  • fosfor,
  • wapń,
  • potas,
  • cynk,
  • selen,

Dzięki temu orzechy mogą stanowić naprawdę wartościowy dodatek do diety, który znakomicie sprawdzi się w prawidłowym zbilansowaniu jadłospisu.

Właściwości prozdrowotne orzechów

Tak jak już wspomnieliśmy, orzechy charakteryzują się szczególną zawartością ważnych składników odżywczych. Oto kilka najważniejszych korzystnych właściwości orzechów:

  • są bogate w minerały, takie jak żelazo, fosfor, selen, magnez, mangan oraz witaminę E,
  • ich regularne spożycie zmniejsza ilość stanów zapalnych w organizmie, a tym samym występowanie wynikających z nich chorób,
  • poprawiają stężenie glukozy, cholesterolu i trójglicerydów we krwi,
  • zwiększają poziom „dobrego” cholesterolu HDL,
  • mają korzystny wpływ na ciśnienie krwi,
  • zmniejszają ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych,
  • zawierają dużo błonnika, który wspomaga prawidłową pracę jelit i zwiększa sytość posiłków,
  • są bogaty w antyoksydanty, które zwalczają choroby przewlekłe.

Różne rodzaje orzechów i ich właściwości

Przyjrzyjmy się dokładniej poszczególnym gatunkom orzechów.

Nerkowce

Nerkowce, pochodzące z ciepłych i wilgotnych krajów tropikalnych, takich jak Indie, Brazylia, Afryka i Azja Południowo-Wschodnia, można jeść jako przekąskę lub stosować w przetworach, takich jak pesto. Cieszą się bardzo dużą popularnością w kuchni azjatyckiej.

Są doskonałymi antyoksydantami przydatnymi w walce z wolnymi rodnikami, a tym samym ze starzeniem się organizmu.

Orzeszki ziemne

Bogate w białko (29%), orzeszki ziemne są naturalnymi antyoksydantami o korzystnym wpływie na krążenie i stan skóry. Mają wysoką zawartość argininy, aminokwasu niezbędnego w procesach wzrostu. Są też dobrym źródłem antyoksydacyjnych polifenoli.

Najczęściej wykorzystywane są do produkcji masła orzechowego.

Migdały

Jeden z najczęściej spożywanych orzechów na świecie, migdały są doskonałym równoważnikiem systemu nerwowego. Dzięki wysokiej zawartości wapnia przyczyniają się do zachowania prawidłowego obrotu kostnego w organizmie.

Dodatkowo obecność fosforu, magnezu i tryptofanu sprawia, że migdały poprawiają nastrój i koncentrację. Na uwagę zasługuje również wysoka zawartość witaminy E, silnego naturalnego przeciwutleniacza.

Uprawiane na drzewach migdały są często sprzedawane bez łupin i wykorzystywane w licznych przepisach, zarówno słodkich, jak i wytrawnych.

Orzechy laskowe

Orzechy laskowe są jednym z najbardziej bogatych w tłuszcz owoców oleistych. Zaraz po migdałach są również orzechami najbogatszymi w witaminę E.

Bogate w jednonienasycone oleje, witaminy i minerały, orzechy laskowe są wykorzystywane w deserach, zwłaszcza w połączeniu z czekoladą, ale także w daniach pikantnych, na przykład jako dodatek do niektórych rodzajów mięsa.

Orzechy włoskie

Należą do najbardziej znanych orzechów na całym świecie. Uprawiane w wielu krajach, jednak z powodzeniem możemy szukać ich w polskich ogródkach.

Włączone do zrównoważonej diety, dzięki wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych Omega-3, mogą być przydatne w kontrolowaniu stężenia cholesterolu we krwi i ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych.

Różne badania wskazują, że codzienne spożywanie średnio od czterech do ośmiu orzechów włoskich może skutecznie przyczyniać się do spadku poziomu „złego” cholesterolu LDL. Ponadto wysoka obecność cynku sprawia, że orzechy włoskie wpływają na zdrowie układu rozrodczego, gojenie się ran i poprawę odporności.

Pistacje

Pistacje są bogate w błonnik, białko i witaminy. Ponadto charakteryzują się znaczną obecnością antyoksydantów, takich jak luteina, tokoferole i beta-karoten. Dlatego są cenną pomocą w przypadku schorzeń oczu i skóry.

Zawierają również największą ilość potasu, minerału bardzo przydatnego w przypadku wyczerpania, zmęczenia, bólów mięśni, kości i stawów, bezsenności i zaparć.

Orzechy brazylijskie

Bogate w składniki odżywcze, takie jak witamina A, wapń i żelazo mają doskonałe właściwości antyoksydacyjne. Są również jednym z najlepszych naturalnych źródeł selenu.

Wykorzystywane są do przygotowania różnego rodzaju przetworów, deserów, a także są też głównym składnikiem niektórych rodzajów wegańskich serów i mleka.

właściwości orzechów brazylijskich

Orzechy makadamia

Orzechy makadamia to bardzo ciekawy, ale mało znany gatunek. Doskonałe źródło niezbędnych składników odżywczych, takich jak witamina A, żelazo, białko i selen, są wykorzystywane głównie w musli i niektórych deserach.

Różnica między orzechami a suszonymi owocami

Orzechy i suszone owoce bardzo często wrzucane są do jednego worka o nazwie „bakalie”. Warto jednak podkreślić, że są to zupełnie inne produkty spożywcze.

Suszone owoce to świeże owoce, które zostały poddane procesowi odwodnienia. Przykładem są suszone śliwki, figi, daktyle czy morele. Natomiast, tak jak wcześniej wspominaliśmy, orzechy to nasiona pokryte twardą skorupą.

Różnice między tymi dwoma grupami produktów są dość oczywiste, zarówno pod względem organoleptycznym (wygląd, smak zapach), jak i odżywczym.

Orzechy są bogate w białko i dobre tłuszcze, natomiast suszone owoce są wyjątkowo bogate w węglowodany.

Alergia na orzechy — czego unikać?

Alergia na orzechy jest jedną z najczęściej występujących w populacji na całym świecie. Może objawiać się również dość ciężkimi reakcjami. W przypadku osób uczulonych spożycie lub kontakt z niewielkimi ilościami produktu (nawet poprzez wdychanie) może spowodować wstrząs anafilaktyczny.

Osoby z alergią powinny zatem wykluczyć ze swojej diety wszystkie orzechy, żywność zawierającą orzechy jako składnik, żywność zawierającą pochodne orzechów oraz wszystkie pokarmy, które „mogą” zawierać orzechy i ich pochodne.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium