FIT OR SWEET
Kategorie
Archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
Kawa - zdrowy napar czy zbędna używka? 0
Kawa - zdrowy napar czy zbędna używka?

 

Kawa to jeden z najbardziej rozpowszechnionych naparów na świecie. Wiele osób nie wyobraża sobie poranka bez gorącej filiżanki kawy, gdyż napój ten doskonale pobudza i wspomaga koncentrację. Kawa jest bardzo zdrowym napojem i doskonałym źródłem cennych antyoksydantów, zatem warto codziennie sięgnąć po 2 - 3 filiżanki. Właśnie dlatego uwzględniona została w aktualnej Piramidzie Żywieniowej, czyli aktualnie obowiązujących zaleceniach żywieniowych. Jakie są najważniejsze właściwości prozdrowotne kawy?

 

Wartości odżywcze kawy

 

Jedna filiżanka parzonej czarnej kawy bez śmietany i cukru (240g) dostarcza 2,4 kalorii, 0,3 g białka, 0 g węglowodanów i 0 g tłuszczu, jest również źródłem potasu i magnezu.

Zwykła czarna kawa bez dodatku mleka lub substancji słodzących zawiera zero węglowodanów. Czarna kawa również nie zawiera żadnej ilości tłuszczów, ale dodanie mleka lub tłuszczów nasyconych, takich jak w modnej w ostatnich latach kawie kuloodpornej, zmieni znacząco zawartość tłuszczu. Filiżanka porcji czarnej kawy zawiera minimalną ilość białka. Ponownie, dodatki takie jak mleko lub alternatywy mleka mogą zwiększyć zawartość białka.

 

Zwykła kawa zawiera niewielką ilość mikroelementów, w tym witamin i minerałów. Pojedyncza porcja ma 118 mg potasu, 7,2 mg magnezu, 7,1 mg fosforu, 0,1 mg manganu, 4,7 mg kwasu foliowego, 6,2 mg choliny i 4,8 mg sodu. Tym, co wyróżnia kawę jest natomiast wysoka zawartość antyoksydantów, takich jak kwas chlorogenowy czy kwas kawowy. Dzięki wysokiemu potencjałowi antyoksydacyjnemu, kawa wspomaga walkę organizmu z wolnymi rodnikami, co może przełożyć się na profilaktykę chorób cywilizacyjnych, takich jak choroby serca.

 

Właściwości prozdrowotne kawy

 

Kawa zapobiega marskości wątroby i innym chorobom wątroby. Wątroba jest niezwykle ważnym organem odpowiedzialnym za wiele ważnych funkcji w ciele. Kawa odgrywa bardzo ważną rolę w obronie wątroby, w szczególności u osób sięgających po alkohol. Osoby pijące co najmniej 4 filiżanki dziennie mają do 80% mniejsze szanse na rozwój marskość wątroby.

 

Kawa doskonale wpływa na samopoczucie psychiczne. Osoby pijące kawę mają od 10 do 20% mniejsze

prawdopodobieństwo zachorowania na depresję, są również o połowę mniej skłonni do popełnienia samobójstwa.

 

 

Omawiając wpływ kawy na serce od razu nasuwa się stwierdzenie, że kofeina podnosi ciśnienie krwi. I jest to prawdą - ale efekt ten jest nieznaczny, a im dłużej pijesz kawę, tym słabiej oddziałuje ona na wartości ciśnienia tętniczego. Picie kawy nie zwiększa ryzyka chorób serca, a co więcej - może zapobiec śmierci sercowej. Osoby pijące kawę, które piją od 1 do 3 filiżanek dziennie, mają znacznie mniejsze ryzyko udaru. Efekty te  przypisuje się przeciwutleniaczom obecnym w kawie, które zwalczają stany zapalne i zwiększają poziom tlenku azotu, który rozszerza naczynia krwionośne i obniża ciśnienie krwi.

 

Umiarkowane spożycie kawy poprawia funkcjonowanie mózgu i zmniejsza ryzyko rozwoju choroby Alzheimera i demencji. Kawa pomaga zwiększyć ilość niektórych ważnych neuroprzekaźników, co poprawia m.in. pamięć, nastrój i ogólne funkcje poznawcze. Jak wcześniej wspomniano, kawa jest również bogata w przeciwutleniacze, co wraz z jej wpływem na neuroprzekaźniki uważa się za być powodem, dla którego osoby pijące kawę, które spożywają od 1 do 5 filiżanek dziennie, mają zauważalnie zmniejszone ryzyko rozwoju choroby Alzheimera i demencji. Kawa, a dokładniej kofeina zawarta w kawie, pomaga również w zapobieganiu chorobie Parkinsona. Może zmniejszyć ryzyko choroby Parkinsona od 30 do 60%.

 

Ze względu na zawartość przeciwutleniaczy jest pomocna w profilaktyce raka skóry, wątroby i jelita grubego. Cukrzyca to ogromny problem zdrowotny, który dotyka około 347 milionów ludzi na całym świecie. Co ciekawe, badania wykazały, że spożywanie kawy zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Wykazano, że ryzyko zmniejsza się o około 7% z każdą filiżankę kawy wypijaną dziennie, tj. Im więcej kawy wypijesz, tym mniejsze ryzyko zachorowania na cukrzycę. Pamiętaj, że ma to charakter zapobiegawczy i nie dotyczy osób z cukrzycą typu 2

 

Poprzez stymulację układu nerwowego kofeina pomaga w udostępnianiu wolnych kwasów tłuszczowych z komórek tłuszczowych. Te wolne kwasy tłuszczowe są wtedy dostępne dla organizmu jako źródło energii do ćwiczeń. Kofeina powoduje również wzrost hormonu „walcz lub uciekaj”, czyli adrenaliny. Adrenalina zwiększa tętno, tempo oddychania i wytwarzanie energii, przygotowujące organizm do intensywnego treningu. Ze względu na swój fizjologiczny wpływ na organizm, kofeina poprawia wydajność ćwiczeń o 11- 12%. Dlatego warto wypić filiżankę mocnej kawy 30-45 minut przed treningiem.

 

A kto nie powinien pić kawy?

 

Przeciwwskazaniem do picia kawy jest choroba wrzodowa żołądka lub dwunastnicy, choroby trzustki oraz kamica dróg żółciowych. Kolejne przeciwwskazania to zespół jelita drażliwego oraz choroba Leśniowskiego - Crohna. Ciąża nie jest bezwzględnym przeciwwskazaniem do picia kawy - należy jednak pamiętać o zachowaniu umiaru.

 

 

Bibliografia:

ŁUKASIEWICZ M. I IN., , CZY PICIE KAWY JEST ZDROWE?, MED RODZ 2016; 19(3): 138-145

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium