FIT OR SWEET
Kategorie
Archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
Majonez tradycyjny i wegańskie zamienniki 0
Majonez tradycyjny i wegańskie zamienniki

Majonez tradycyjny i wegańskie zamienniki

Majonez to jeden z tych dodatków, który króluje w polskiej kuchni, Nie brakuje dań, w których majonez gra główna rolę. Niektórzy uwielbiają majonez, inni unikają go jak ognia, gdyż widzą w nim jedynie zbędny, wysokokaloryczny produkt. Nie należy jednak obawiać się majonezu. Można spożywać go z umiarem, sięgać po wersję light, a także - po bardzo zdrowe wegańskie alternatywy.

 

Czym jest majonez?

Majonez to mieszanka różnych pikantnych składników. Po zmieszaniu ze sobą składniki te stają się gęstą, kremową, stabilną emulsją. Majonez to połączenie oleju, żółtka jaja, kwaśnego płynu (jak sok z cytryny lub ocet), a często odrobiny musztardy. Sztuka polega na odpowiednim procesie emulsji, procesie łączenia dwóch substancji, które w przeciwnym razie nie miałyby tendencji do mieszania się, co zamienia ciekły olej w ciało stałe.

Aby doszło do emulgowania, istnieje emulgator (w przypadku majonezu zazwyczaj jest to żółtko jaja), który wiąże ze sobą składnik hydrofilowy (kochający wodę) i składnik lipofilowy (kochający olej).

Emulgator wiąże sok z cytryny lub ocet z olejem i nie pozwala na oddzielenie, tworząc stabilną emulsję.

W domowym majonezie emulgatorami są głównie lecytyna z żółtka jaja i podobna substancja w musztardzie. Komercyjne marki majonezu mogą czasami używać innych rodzajów emulgatorów i stabilizatorów.

 

Przepis na domowy majonez jest prosty. Należy jedynie pamiętać, że majonez przygotowujemy w wąskim naczyniu, którego średnica idealnie pasuje do średnicy blendera. Gdy majonez będzie robiony w zbyt szerokim naczyniu, wówczas majonez może się nie udać i będzie zbyt wodnisty. Potrzebne będą następujące składniki:

- jajko

- szklanka oleju

- łyżeczka musztardy

- odrobina soli

- łyżeczka cukru

- łyżka soku z cytryny

Należy sparzyć skorupkę jajka i blendować wszystkie składniki, powoli wykonując ruchy blenderem w górę i w dół.

 

Jakie wartości odżywcze ma majonez?

Wartości odżywcze majonezu są następujące: kaloryczność w 100 g to aż 700 kalorii. Głównym makroskładnikiem majonezu jest tłuszcz - jego zawartość w 100 g to 70 g tłuszczu, a średnia zawartość węglowodanów i białka to po 2 g na 100 g produktu.

 

W zależności od rodzaju diety, której przestrzegasz, majonez można uznać za mniej lub bardziej odpowiedni składnik diety. Majonez składa się głównie z oleju, więc jest to wysokotłuszczowy i kaloryczny dodatek ze 100 kaloriami na łyżkę stołową. Jeśli jesteś na diecie niskotłuszczowej lub niskokalorycznej, musisz kontrolować porcje i zmierzyć ilość majonezy, której używasz. Dla osób na diecie niskowęglowodanowej lub ketogenicznej majonez może być spożywany bardziej obficie.

Podczas gdy majonez jest prawie w całości wykonany z tłuszczu, jest to głównie tłuszcz nienasycony, który jest zdrowszym tłuszczem.

 

Wielu dietetyków zaleca majonez o obniżonej zawartości tłuszczu dla osób, które są na diecie niskokalorycznej, niskotłuszczowej lub wymiennej. Podczas gdy majonez light o obniżonej zawartości tłuszczu ma mniej kalorii i mniej tłuszczu niż zwykły majonez, tłuszcz jest często zastępowany skrobią lub cukrem w celu poprawy tekstury i smaku. Jeśli kontrolujesz węglowodany lub cukier w swojej diecie, sprawdź etykietę żywieniową i listę składników, zanim zdecydujesz się na rodzaj majonezu, który jest odpowiedni dla Ciebie.

 

Wegańskie alternatywy majonezu - najciekawsze przepisy

Coraz większą popularnością cieszą się wegańskie odpowiedniki majonezu, przygotowane bez jajek. Oto kilka najciekawszych propozycji na domowe wegański majonez:

  1. Majonez z aquafaby

Potrzebne są następujące składniki: 1/4 szklanki aquafaby, 1/4 łyżeczki musztardy, 1/4łyiżeczki soli morskiej , łyżeczka octu jabłkowego, 1-3 łyżeczki stewii oraz szklanka oleju słonecznikowego. Składniki należy zblendować w wysokim naczyniu.

  1. Majonez sojowy

Do przygotowania wegańskiego majonezu potrzebne są następujące składnik: 1 szklanka oleju słonecznikowego, 1/2 szklanki niesłodzonego mleka sojowego, 2 łyżeczki octu jabłkowego oraz pół łyżeczki soli. Podobnie jak w przypadku każdego majonezu - składniki należy zblenderować w wysokim naczyniu.

  1. Majonez z orzechów nerkowca

Ten pyszny i kremowy majonez można przygotować z następujących składników: szklanka namoczonych na noc orzechów nerkowca, 1/4 szklanki wody, łyżeczka soku z cytryny, pół łyżeczki musztardy, łyżeczka octu oraz szczypta soli do smaku. Należy zblenderować wszystkie składniki, a gotowy majonez można przechowywać w lodówce przez 10 dni.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium